Huisarts Oldenzaal

Een tandarts bezoek is belangrijk

Geplaatst op

Tuurlijk beseft iedereen zich goed dat een tandarts voor je gezondheid staat. Toch zijn er nog vele die het belang van een tandarts nog niet helemaal inzien. Het is daarom hoog tijd om dit in deze blog even toe te lichten zodat we je misschien een beter beeld kunnen geven waarom een regelmatig tandartsbezoek belangrijk is. Ook vertellen we je graag wat de signalen zijn wanneer er wat meer haast bij komt kijken. Lees hier dus vooral even verder.

Nalatigheid van je tanden

Vaak komt het voor dat mensen niet naar de tandarts gaan omdat ze nergens last van hebben. Ze voelen geen pijn en bepaalde scheve tanden staan ze niet per se in de weg. Zolang je geen last hebt voelt het dus als geen noodzaak. Maar is dit ook zo? Ondanks dat je geen last van je tanden hebt wil dat nog niet zeggen dat ze goed gezond en gevaar vrij zijn. Zo kunnen tanden al gaan rotten of kan er nog etensresten tussen je tanden zitten voor een langere tijd door slecht onderhoud, die op den duur wel degelijk voor problemen kunnen gaan zorgen. Als je namelijk eenmaal pijn aan je tanden hebt ben je eigenlijk al te laat. Zo kunnen gaatjes, rotting en ontstekingen gemakkelijk voorkomen worden door zo nu en dan een tandcheck te laten doen bij een tandarts. Een tandarts kan namelijk goed zien of er iets bij je tanden aan het ontstaan is en meteen actie ondernemen. Ook is het belangrijk dat het glazuur van je tanden in goede staat blijft. Dit is tenslotte de hoofdbescherming van je tanden. Overigens ook hetgeen wat het snelste aangetast wordt. Door een bepaald goedje kan een tandarts de duur en sterkte van je glazuur beter maken.

Met spoed naar de tandarts?

Is het inmiddels te laat en begin je behoorlijke last te krijgen van je tanden? Ga dan zo snel mogelijk naar een tandarts toe. Pijn is tenslotte een duidelijk signaal dat er iets niet goed is en behandeld moet worden. Een Spoed tandarts in Utrecht of eventueel dichter bij jou in de buurt, biedt kansen om je gebit zo snel mogelijk van de pijn te verhelpen en het probleem op te lossen. Ook als je door een ongeval een tand hebt afgebroken of het niet meer te redden valt, zijn er tegenwoordig ontzettend goede manieren om alsnog een stralend gebit te behouden. Een tandarts kan waar mogelijk verhelpen en anders een mooie kunsttand of een compleet kunstgebit maken dat precies bij de vorming van je mond past waardoor jouw uitstraling niet per se anders wordt dan dat deze al was. Voordeel van een kunstgebit is wel dat je tanden altijd mooi wit zijn en netjes recht staan. Geen paniek dus als dit in jouw geval zou moeten gebeuren.